Home > business, CloudComputing, Economie, educatie, Wetenschap & Technologie > Besluitvorming en onderzoek op basis van best beschikbare informatie?

Besluitvorming en onderzoek op basis van best beschikbare informatie?

Al lezend op de managementsite moest ik al snel terugdenken aan de door mij recentelijk bezochte research website van Microsoft.
Microsoft Research is wereldwijd verspreid over alle continenten en alle prominente universiteiten en onderzoekscentra. Hier las ik namelijk van een onderzoeksproject van Microsoft voor onderzoekers en markt analytici. Het is u wellicht niet bekend maar Microsoft beschikt over…..vandaar mijn aanpassing in de titel waarin ik het woord “onderzoek” heb toegevoegd.

Wereldwijde Locaties Microsoft Onderzoekscentra

Vandaag de dag telt Microsoft Research meer dan 800 onderzoekers, inclusief enkele ‘s werelds  meest intelligente computer technologische onderzoekers, sociologen, psychologen, wiskundigen, natuurkundigen en engineers, verspreid werkend aan meer dan 55 onderzoeksgebieden. Alhoewel de meesten ervan gestationeerd zijn in Microsoft’s Redmond, Washington, hoofdkwartier, is Microsoft Research wereldwijd gegroeid om er zeker van te zijn dat uit de juiste resourcepool van talenten kan worden geput.

 

 

 

Waarom deze inleiding? wel vanwege het onderzoeksgebied “Research Desktop” genaamd,

Research Desktop is een onderzoeksproject dat de standaard desktop omgeving bekrachtigd met concepten en ontwerpen waarmee nieuwe manieren van werken met en beheren van (kennis)bronnen mogelijk gemaakt worden. Het voorziet in ondersteuning voor 4 sleutelgebieden: Activiteiten, Tools (gereedschap), Bibliotheek en Notities.

het is voor de geïnteresseerde wetenschapper/onderzoeker beschikbaar gesteld: Het activiteiten gedeelte ervan althans, van Research Desktop, beter bekend onder de codenaam Project “Colletta” is hier beschikbaar available for download. Voor diegene die erin geïnteresseerd zijn, kan men hier het bijbehorende document downloaden!

Probleem gebied

Onderzoekers of researchers, zo u wilt, van historici en sociologen tot markt specialisten en financieel analytici, houden zich intensief bezig met een scala aan activiteiten om deze onderzoekstaak te volbrengen. Vaak houd dit in dat relevante informatiebronnen worden geraadpleegd om zodoende belangrijke aspecten over het thema te distilleren. Na analyse van het materiaal communiceren zij vaak hun bevindingen weer met collega’s en de rest van de gemeenschap in de vorm van publicaties en of online discussie fora.
In tegenstelling tot werkstromen (workflows) of goed gestructureerde bedrijfsprocessen, voeren onderzoekers hun werk op verschillende manieren uit, afhankelijk van hun ervaring , stijl en voorkeur.   Het materiaal wat zij verzamelen en als auteur bewerken kunnen zowel kort projectmatig als een levenswerk zijn. Sommigen hebben behoefte aan efficiënt gereedschap voor het analyseren van grote hoeveelheden documenten. Anderen hebben weer behoefte aan het snel en gemakkelijk kunnen delen van hun aantekeningen en beeldmateriaal in veldstudiewerk al collaborerend met gelijkgestemden of co-auteurs van proefschriften of theses.

Beschrijving 

Research Desktop Activiteiten stelt gebruikers in staat om alle gerelateerde documenten, beelden, e-mailberichten en andere waardevolle informatie in een gegeven taak te labelen.  Door gebruik te maken van deze toegewezen labels , is men in staat om snel een specifieke onderzoekstaak of schakeling tussen meerder taken uit te voeren .
Research Desktop voorziet in speciaal daarvoor ingerichte ruimten : persoonlijke bibliotheken voor boekwerken , manuscripten, relevante artikelen en media, en Notities om eenvoudige opslag en toegang tot inhoud knipsels, URL’s, en andere stukjes informatie die gemakkelijk kunnen worden misplaatst c.q. moeilijk te vinden zijn.
Research Desktop wordt “aangedreven” door een selectie van gereedschappen en diensten welke in verschillende context kunnen worden toegepast. Zo kunnen gebruikers eenvoudig individuele boekwerken of collecties van publicaties analyseren, een co-auteurschap netwerk opzetten, en trends in gegevens ontdekken. Het revolutioneert de wijze waarop men gewend is te werken door te voorzien in eenvoudige toegang tot functionaliteit die normaliter verstopt zitten in toepassingen en niet gevonden worden op de desktop van het computer systeem. 
Research Desktop is een van de voorbeelden van een gespecialiseerde functionele laag (‘skin’), die gebouwd kan worden voor een specifieke groep professionals om hen zo gemakkelijke in staat te stellen hun creativiteit en productiviteit te verhogen.

Hoofdbestanddelen

Er zijn 4 hoofdbestanddelen in Research Desktop:

  • Activiteit: Research Desktop stelt de gebruiker in staat om activiteitenruimtes te benoemen waar zij aan werken. Men kan het geassocieerde label gebruiken in de activiteitenruimte voor toegang tot alle documenten en applicaties die gebruikt worden in deze ruimte , inclusief nieuwe items, en snel gerelateerde activiteiten openen. Schakelen tussen activiteitenruimtes wordt mogelijk gemaakt door de Research Desktop side bar en extensies van het individuele applicatie overzichtsscherm met de Research Desktop plug in.
  • Tools: Research Desktop bevat een variëteit aan gereedschappen voor de analyse van content. Onderzoekers kunnen deze gereedschappen binnen deze activiteitenruimtes, bibliotheken en Notities  naar behoefte activeren om een specifieke taak uit te voeren. Terwijl men een boek leest kan men een inhoudsopgave extraherende functie gebruiken om automatisch sleutel elementen te extraheren. Gedurende de analyse van een gedeelte van een publicatie kan men een Clustering en Onderwerp Mapping tool toepassen om te tonen hoe zich de onderlinge relaties van onderliggende documentatie zich verhouden en welke onderwerpen worden behandeld. De tools zijn beschikbaar onder de Research Desktop Sidebar of worden getoond in een specifieke ruimte, bibliotheek, Notitie, of Activiteiten ruimte, gebaseerd op het type document of gebruiker haar activiteit.
  • Bibliotheek: de bibliotheek is een exclusief onderdeel van de Research ruimte toegewezen aan de literatuur en media welke onderzoekers in hun werk gebruiken. Het is ontworpen als een persoonlijke bibliotheekruimte, uitgerust met gereedschap voor het beheren van boekenlijsten, analyseren van verwijzingen en werken van auteurs netwerken, het opzetten van abonnement diensten, en het analyseren van de inhoud. Terwijl de boeken en stukken kunnen worden gebruikt in activiteitenruimtes of opgeslagen in mappen in het bestandssysteem, voorziet de bibliotheek in een uniform overzicht van de beschikbare inhoud en ondersteunt een wijde variatie aan scenario’s waarin deze informatie kan worden gebruikt, van het maken van referentielijsten na het bestuderen van een proefschrift tot het identificeren van sleutelfiguren en contactpersonen over het specifieke onderwerp.
  • Notities: Research Notities is een volledig uit te breiden tekenbord waar onderzoekers, plannen, aantekenen , en kantlijnnotities van hun bevindingen en gedachten kunnen noteren.
    Het is een plaats waar zij alle notities kunnen vinden welke gekoppeld zijn aan documentatie gedurende het onderzoek. Hier kunnen zij deze onderzoeken of gebruiken om documentatie in activiteitenruimtes te doorzoeken. Hierin wordt een vloeiende overgang geboden vanuit het denken en plannen naar lezen en het bezoeken van bronnen. Als aanvulling , Notitieruimtes ondersteunt de gebruiker in het vergaren van informatie, het bijeenzoeken van documentatie, zoals resultaten van on-line zoekopdrachten en browsen kunnen worden toegevoegd voor latere bestudering en selectie. elk type inhoud, van media documentatie tot tekst uittreksels en details als URL’s, kunnen gemakkelijk in deze ruimte worden geplaatst , zonder deze in een mappen structuur te moeten plaatsen of te onthouden in welke informatiedrager deze informatie zich bevindt.

Ik kan mij voorstellen dat onderzoekers ook andere applicaties gebruiken voor onderzoek en  , ikzelf vindt Microsoft OneNote al heel wat. Hiermee ben je echt in staat om snel en adequaat informatie samen te voegen en met anderen te delen. Echter de intelligentie die achter Research Desktop zit van Microsoft Research overtreft dit allemaal.

In hoeverre dit product zal worden doorontwikkeld is lastig te zeggen, deze informatie is al weer van 2008, en de “wetten” van killerapplicaties zeggen dat binnen enkele maanden na introductie de kritische massa dit product moet hebben omarmd….! Nu denk ik dat Microsoft OneNote voor heel veel gebruikers “overkill” betekend, maar een ontwikkeling zoals project “Colletta” volgens mij echt aangeeft hoe slim wij informatiebehoeftigen met web services, mash-ups en congregatie services moeten leren omgaan!

Al was het maar om heel makkelijk de “rode draad” in onderzoek te kunnen aanhouden……

  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie