Home > Economie > Meten is weten, maar weet wat je wilt vergeten!

Meten is weten, maar weet wat je wilt vergeten!

Leuk gezegd zou u zeggen, maar wat bedoel je nu precies? Laat het mij uitleggen…..
Wij van ICT (ik dus en nog wat anderen) kunnen door middel van het toepassen van knappe soft- en hardware verschrikkelijk veel gegevens boven water halen.

Vaak worden weer gebieden (datasets) van deze gegevens vanuit de databases naar Business Intelligence warehouses database(grote slimme samengestelde hoeveelheden aan gegevens die in relatie een inzichtelijk beeld van de waarheid moeten geven) getransporteerd. Hier worden deze weer omgezet in die stuurinformatie en op het dashboard (Huh…dat is toch datgene waar je kop tegen aan slaat als je een ongeluk krijgt) middels views aan de managende (sturende) medewerker aangeboden. Zo krijgt hij inzicht in de huidige of toekomstige (….als er trendlijnen gemaakt worden) situatie waar deze gegevens betrekking op hebben.

In de wereld van applicatie- en functioneel beheer is meten van kwantificeerbare data zeer belangrijk om de hoeveelheid / kwaliteit / intensiteit van het geleverde te bepalen. De meeste ondernemingen hebben nou eenmaal te maken met mensen in de organisatie die sturing moeten geven aan deze organisatie en vandaar dat zij hen iets willen geven om op te kunnen sturen. Sturing veroorzaakt namelijk beweging (hopelijk in de goede richting) en levert uiteindelijk meetbaar resultaat (lees winst) op.

dollar_signMaar wat is winst?
Of beter gezegd wat is deze winst waard? of nog beter gezegd voor wie is deze winst als resultaat het belangrijkste?
letterlijk betekend winst: {winst de; v -en 1 het winnen 2 (econ) het bedrag vd verkoop, verminderd met inkoopsprijs plus onkosten}.
Deze tekst heb ik zoeven uit het gratis gedeelte van de dikke van Dale op het web gehaald. Dus ook de Dikke van Dale is uit op nog meer winst via het internet (wie is dat eigenlijk niet, vraag ik mij steeds vaker af, en waar leidt dat toe?) en in welke mate moet winst elk jaar toenemen. Want slaan we niet door in het maken van winst, waar leidt het altijd maar opstuwende gedrag van het maken van winst toe?

In ieder geval tot een instrument om mensen te stimuleren, wat we bonussen noemen, en waar dat toe leid, daar hoef ik slechts enkele recente voorbeelden te noemen , o.a. hypotheek crisis door winstbejag in het financieel systeem in USA, omvallen ICE-save, ABN-AMRO & nog recenter DSB.  Ingegeven door het toegenomen belang van de aandeelhouder (vaak gehoorde kreet “creating shareholder value”) ook wel het Angelsaksische model genoemd.

Mijn grote voorbeeld, Bart Stofberg al jaren verkondigd, en sterk vertegenwoordiger van het Rijnlands model denken ? Ja ook ik heb een “rolmodel”, een voorbeeld van kennis en kunde verenigd in een persoon. Bart is “principal consultant” (EN) of ook wel Hoofd adviseur(NL) genoemd bij Quint Wellington Redwood. Kortweg ‘Quint’ – is een toonaangevend, onafhankelijk managementadviesbureau dat zich volledig toelegt op het oplossen van IT-gerelateerde organisatievraagstukken. Zie hier enkele teksten van Bart die in management bladen zijn gepubliceerd. Voor downloaden ervan wel even netjes bij Quint aanmelden en downloadlink via eigen mail toegezonden krijgen.

Na het lezen van zijn boek “gestolde wijsheid” (….zoekt u niet hoor, er is geen ISBN nummer) ben ik overigens meer een meer van Bart gaan aannemen. Gelukkig heb ik na moedig aandringen toch een exemplaar van Bart persoonlijk gekregen. (ik heb dit in één ruk uitgelezen en gebruik het vaak als naslag voor theoretische & praktische benadering van complexiteit) Ik geef toe , dit is niet voor iedereen een luchtig romannetje, maar mijns inziens voor Asl/BiSL mensen een must…..zoals “the goal” van Eliyah Goldratt voor logistiek(elingen) een must is. 

Helaas kon Bart vanwege persoonlijke omstandigheden bij de dit jaar in Zeist georganiseerde Asl/BiSL (Website) Metrics meeting: step by step and bottom up in Zeist niet aanwezig zijn.

Waarom was dat jammer! Omdat Bart een geweldige visie heeft op de wereld van bedrijfsmatigheid, vaak in combinatie met de IT materie en het toepassen van het Angelsaksische model hierin. Waarom is dat zo speciaal zegt U, nou dat gaat u begrijpen als u zijn uitspraken en teksten leest. Hierin schuilt voor mij persoonlijk en hopelijk ook voor U en anderen zoveel waarde dat u er niet omheen kunt dan andere inzichten te verwerven.
LET OP hier staat waarde voor mij persoonlijk, U kunt een andere mening toegedaan zijn, wellicht bent u aandeelhouder en ziet u dit anders….

Bart legt duidelijk uit waar het probleem met het meten, of eigenlijk het toepassen van sancties na het meten, op het resultaat ligt. Hij schrijft in een van zijn teksten “meetbare targets met bonus- en boeteregelingen leiden altijd tot problemen” . en “als je mensen meetbare doelen geeft, krijg je wat je hebt gevraagd, niet wat je nodig hebt.” Verder dwingt hij sinds 2005 met zijn eigenzinnige, indringende en humorvolle wijze inzichten op in organisatorisch leed.

Waarom dan vergeten? Omdat meetbare doelen klaarblijkelijk ondernemingen uitputten…hoe hoger de bonussen, hoe meer mensen er iets voor over hebben om ze te halen. Mensen reageren uit eigenbelang als je ze stuurt op bonussen, dus stuur je op eigen-belang dan krijg je eigen-belang. Hun risicoafweging is immers anders dan dat van de onderneming. Succes is niet meetbaar!!! oftewel zoals Albert Einstein al opgemerkt heeft, "Alles dat kan worden geteld telt niet noodzakelijkerwijs; alles dat telt kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld. In het Engels: "Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Dus, weet wat je wilt vergeten……

Gelukkig heb ik bericht gehad van Bart dat het weer goed met hem gaat. 
Ik ga ervan uit dat hij ons nog lang met zijn scherpte blijft verbazen en motiveren.
Daarvoor ben ik hem nu al dankbaar.

Shift Happens gear leaver 2_50percent 
XMLFREAK
”shift happens 2.0”

Categorieën:Economie
  1. Nog geen reacties.
  1. No trackbacks yet.

Plaats een reactie